Porcilescu Eugen - Obiectivitatea slujirii și importanța Reformei Protes...



Ca un adult fără poze din copilărie, ca un îndrăgostit fără nostalgia amintirilor din iubire, așa este un penticostal ce nu știe cine a fost Martin Luther. Importanța lui este colosală, deaceea este important pentru noi să ne aducem aminte că suntem protestanți.

Înainte să privim în cap. 2 din Maleahi și să vedem obiectivitatea ce el o cerea preoților în predicare, haideți să privim la Luther și să vedem un exemplu excelent pentru noi.

În 31.10.2017 am sărbătorit exact 500 de ani de Reforma. Atunci, în 31 Octombrie 1517 preotul si călugărul Luther, profesor doctor la catedra din Wittemberg, Germania bătea pe ușa catedralei din Wittemberg Cele 95 de teze...adică, 95 de articole scurte ce combăteau vehement practica indulgențelor.
Astfel, mișcarea protestantă își are originea în acest eveniment! Ca să putem înțelege de ce a facut Luther ce a facut, trebuie să privim câteva lucruri în ansamblul lor.

Contextul cultural al Reformei!

Renașterea! Europa de Vest a cunoscut o perioadă de o mie de ani de civilizație creștină, timp în care Biserica a penetrat fiecare nivel al societății...această perioadă este cunoscută ca Evul Mediu religios. Însă din secolul al 14 si pana in sec. 16 are loc unul din cele mai extraordinare evenimente din istoria Europei, Renașterea.
Oamenii ce au catalizat Renașterea vedeau în Grecia antică și Roma antică sursa de civilizație, astfel o reîntoarcere la acele valori, era defapt „Renaissance” Renașterea. O reeditare a primei nașteri, aceea a unei Europe Clasice. Se credea că Evul Mediu a fost o perioadă de stagnare când geniul Antichității a fost uitat.
Artiștii, pictorii si sculptorii au început să recreeze arta clasică a Greciei și a Romei.
Filozofia aristoteliană era declădită de dorința renascentistă spre filozofia mai spirituală a lui Platon!
Galileo si Kepler au folosit pentru prima dată metode științifice, enunțând ipoteze pe baza dovezilor.
Renașterea a avut o contribuție masivă si in domeniul mecanicii. În Germania, Johann Gutenberg a dezvoltat o metodă de tipărire cu litere metalice separate. Tipărirea oferea posibilitatea ca informația sa circule, astfel această invenție va alimenta Reforma.

În esență, întreaga societate europeană era într-o continuă schimbare, iar dorința fiecăruia era aceea de-a privi la valorile clasice, adevăratele valori spre care trebuie să aspire omul. Acest aer renascentist, a fost fundamental Reformei! „Ad fontes„ inapoi la surse, a fost sloganul

Umanismului.

Umanismul este dorinta omului renascentist de-a a studia textul, excluzînd pe cel teologic, si orientandu-se spre limba latină, filologie, retorică, filozofie, istorie și literatură. Umanismul a orientat omul medieval spre textul original al Bibliei si astfel studiindu-l sa-l înțeleagă mai bine!


Contextul religios al Reformei!

Începutul secolului 16 era un început de secol extrem de religios. Comuna tuturor manifestărilor religioase era strădania omului de a-si dobândi mântuirea prin acumularea de merite si fapte bune! Aceasta tendință corespundea cu supralicitarea din punct de vedere teologic a faptelor bune, considerate un merit prin care se putea obține mântuirea! Omul făcea totul pentru a dobândi mântuirea. În toată Europa predomina un sentiment de nemulțumire, de frica si nesiguranță. Oamenii aveau mereu impresia ca nu făceau destul pentru mântuirea lor personală și de aceea se străduiau să fie autorii a cât mai multor fapte bune. Iată de ce indulgențele, pelerinajele in locuri sfinte, cultul exagerat al sfinților si relicvelor, liturghia pentru suflete...toate acestea aveau un singur scop: să-i asigure omului mântuirea, să îl absolve de pedepsele pentru păcat si să-l elibereze de chinurile purgatoriului si ale iadului. Însă pentru toate acestea, era nevoie de biserică in forma ei instituționalizată. Doar ea era  în măsura să ofere oamenilor mântuirea pe care o căutau.

Scârbit de toate aceste tradiții și superstiții catolice, un tânăr preot și profesor intelectual din Wittemberg , incepea sa studieze epistola lui Pavel către Romani.
Ajuns la vs. 16, 17 acolo unde se vorbește despre neprihănirea promită prin credință, Luther, înțelege că tot ce susține biserica este eronat. Intreaga lui teologie catolică este dărâmată la pământ, muntele de superstiții este dinamitat de înțelegerea perfecta a mesajului biblic. Iata ca scrie el legat de înțelegerea versetului 17 din Romani1 „Am început să-mi dau seama ca in acest verset, 1:17, neprihănirea lui Dumnezeu arata felul în care cineva care este drept traieste printr-un dar de la Dumnezeu- adică prin credința. Am început să inteleg ca acest verset arata ca neprihănirea lui Dumnezeu este revelată prin Evanghelie, dar este o neprihănire pasivă, adică este acea prin care Dumnezeu în mila Sa ne face neprihăniți prin credința, după cum este scris: „Cel neprihănit va trăi prin credința.” Deodată am simțit că m-am născut din nou, ca porțile Raiului mi s-au deschis si am intrat in Rai. Imediat am văzut întreaga Scriptura într-o altă lumina”

Însă ceea ce l-a înfuriat cel mai tare, a fost sistemul indulgentelor. Ce sunt indulgențele?

Atunci cand un păcătos păcătuia, mergea la preot să se mărturisească. Pentru iertare el primea o penitență. Iertarea era oferită prin Hristos, însă pentru ca sufletul trebuia încă purificat pentru a intra în Cer, era nevoie de penitență. Dacă mureai fără penitență, mergeai într-o anticameră celestă unde suferi penitența, acea camera era numită purgatoriu. Sfinții, au fost atât de pocaiti incat au ajuns în Cer direct, cu o comoară imensă de merite la care Biserica putea apela. Cumpărînd aceste merite, pe bani, omul putea evita penitența din purgatoriu..sau părintele lui, copilul lui etc

Astfel, Biserica câștiga o avere din sistemul de indulgențe.
Arhiepiscopul  Albrecht de Brandeburg, care era și in Magdeburg si in Halberstadt, si conform textelor antice el comite o ilegalitate (.sa fii episcop peste mai multe episcopii) reușește să obține aceasta posibilitate plătind Papei Leon X o sumă mare de bani ( 20.000 ducați). Papa Leon ii sugerează să se împrumute de la o familie de bancheri germani, familia Fugger din Augsburg. Totodată ii ofera posibilitatea să dăruiască indulgențe in cateva orase germane, ca astfel să poată plăti datoria către familia Fugger si catre Papă. În realitate, indulgențele erau o afacere murdară, cu interese enorme!
Luther intuiește acest lucru și ne mai putând răbda corupția acestui sistem, scrie fulgerător 95 de articole scurte, numite teze, si le publică pe usa catedralei din Wittemberg. Iată câteva din ele:
Teza 1 „ pentru ca Învățătorul si Domnului nostru Isus Hristos spune: pocăiți-vă etc, El vrea ca intreaga viață a credincioșilor Sai pe pământ sa fie de o durată si de neîntreruptă pocăință.
Teza 6 „Papa nu poate ierta nici un păcat; sau cel mult, în măsura în care ar lamuri si ar întări ca acesta este iertat de Dumnezeu.
Teza 26 „de aceea cred ca cea mai mare parte dintre oameni a fost înșelată prin aceste fagaduieli făcute fără vreo deosebire, asa ca omul de rand să creadă ca-și poate plăti cu bani păcatele.”
Teza 27 „Căci acești nemernici predică despre aceea că atunci când banul care in lădiță, sufletul a si plecat din purgatoriu.”
Teza 28 „Asa ca se vor duce diavolului, împreună cu învățătorii lor, toti cei care sunt siguri de mântuirea lor doar pentru ca au cumpărat indulgențe.”
Teza 36 „Fiecare creștin, dacă îi pare cu adevărat rau de păcatele pe care le-a făcut, are deplina iertare de ispasire si chin, care i se cuvine și fără de indulgențe.”
Teza 52 „A crede că te mântuiești  prin indulgente este un lucru de nimic si mincinos, chiar dacă însuși responsabilul cu vânzarea de indulgențe, ba chiar papa însuși si ar pune pentru aceasta chezaș sufletul.”
Teza 62 „Adevărata comoară a bisericilor este sfânta Evanghelie ă dumnezeirii si îndurării Domnului.”
Teza 78 „Dimpotrivă, noi spunem că si papa de acum, precum și oricare altul, are la îndemână o indulgență si mai mare, si anume Evanghelia, pentru a primi puterea si darul de-a însănătoși...”
!!! Teza 82 „...de ce nu salvează papa toate sufletele din purgatoriu, din prea sfânta iubire, precum și din pricina suferintei lor fără de margini, ca și din aceea a  altor cauze drepte; caci dacă salvează atat de multe suflete pentru o cauză atat de trecătoare si bănească, cum este aceea a zidirii Catedralei Sf.Petru, de ce nu le-ar salva pe cele care nu au nici un interes material?”
Teza 94 „Ar trebui să li se amintească creștinilor ca trebuie sa se nevoiasca sa-L ajungă pe învățătorul lor, Hristos, doar prin cruce...”
Impactul celor 95 de teze ă fost neașteptat. În acea perioadă Luther era catolic convins, asa ca nu se gândea la o separare de Roma ci speră încă la o Reformă în interiorul Bisericii, o reîntoarcere la antichitatea ei. Însă lucrurile nu merg deloc in directia dorita de el, Biserica nu răspunde obiectiv provocării lui ci vrea cu orice preț sa l reducă la tăcere.
În august 1518 la Augsburg, cardinalul Catejan ii cere lui Luther sa retracteze, însă luther refuză pe motiv că nu i se aduc argumente solide din Sfânta Scriptură. Doua luni mai târziu Frederic al Saxoniei refuză cu orice preț sa l predea pe Luther autorităților papale.
In 1519, 27 iunie-16 iulie are loc  dezbaterea cu Johannes Eck, un susținător al papei. În această dezbatere Luther mai face un pas inainte in Reforma, dovedeste biblic ca papa nu are un primat al sau, o superioritate peste ceilalți episcopi, deși ascultarea de papa pentru mântuire este greșită.
În 15 Iunie 1520 Papa Leon X a emis bula papala Exsurge Domino prin care a anunțat excomunicarea lui Luther. În Noiembrie 1520 Luther ii trimite o scrisoare papei in speranta ca se va mai putea face ceva, însă scrisoarea nu a avut nici un ecou. Iata un mic fragment din scrisoare:
„Adevarat este însă că am atacat cu curaj scaunul de la Roma...pe care nici tu însuți și nici altcineva de pe întinsul pământului n-o poate numi altfel decât cea mai rea, fiind mai păcătoasă decât au fost Sodoma, Gomora sau Babilonul. Si, după cate bag de seama, răutății ei nu i se pot da sfaturi si nici nimic ce poate ajuta. Căci acolo totul s-a prefăcut în disperare si in fundătură. De aceea m-a oțărât faptul că, în numele tau si sub pavăza Bisericii romane, bieții oameni din toata lumea sunt înșelați si jefuiti; împotriva acestora m-am ridicat si ma voi mai ridica, atat timp cat in mine mai salașluiește un suflet creștin....ma consider un serv îndatorat al tuturor creștinilor...să-i sfătuiesc si să-i previn că...sunt induși in eroare de către tulburatorii de la Roma.” Cateva luni mai tarziu, in decembrie Luther ardea acea bulă papală în fața ucenicilor lui.
În 3 Ianuarie 1521, Papa il exclude prin bula Decet Romanum Pontificem.
În martie 1521 are loc Dieta de la Worms. În prezența împăratului german si al pricipilor, lui Luther i se cere să retracteze tot ce a scris. Luther ă cerut o zi să se gândească la raspunsul cel va da, în urma ă răspuns:
„Majestatea voastră imperială și domnii cer un raspuns simplu. Iata-l clar si răspicat. Până nu sunt convins din Scriptura sau printr-un raționament clar- pentru ca nu mai cred in papa sau in Consiliile bisericii, de vreme ce toata lumea stie ca pot sa greșească si sa se contrazica- sunt legat de Scripturile pe care le-am citat. Conștiința mea este prizoniera Cuvântului lui Dumnezeu. Nu pot si nu vreau sa retracteze nimic pentru ca nu este bine sau drept să faci ceva impotriva conștiinței tale.”
Pe urmele lui Luther pleacă mandat de arestare însă el plecase deja din Worms, iar Frederic al Saxoniei organizează o rapire  a lui, si-l ascunde un an de zile in castelul din Warterburg, ascuns cu numele de Junker Jörg/ Unchiul Jörg.
Aici, în doar 11 saptamani traduce Noul testament in limba germană.  Reforma nu mai putea fi oprită! Acesta a fost începutul protestantismul in Europa. Luther moare in 1546, însă după el se ridica alți reformatori importanți, Calvin, care duc mai departe Reforma.

Lumina aprinsă de Luther in Europa avea să cuprindă întreaga lume. Câțiva ani mai târziu toata Scandinavia era luterană, Anglia se separa de Roma, Scoția devine reformată.  Acolo unde adevarul Evangheliei era propovaduit, muntele de superstiții si tradiții era dinamitat de înțelegerea profundă a mesajului protestant: oamenii nu sunt mântuiți prin ceea ce fac- dând bani bisericii, făcând pelerinaje, spunându-de papei etc- ci printr-un dar primit gratis, prin jertfa lui Cristos si acceptat prin credință de credincios.
Ceea ce înțelegea Luther la Wittemberg când a început să studieze epistola către Romani, avea să înțeleagă o lume întreagă! O dată pătruns în conștiința omului, Adevărul te face prizonierul Lui. Luther a pus Biblia, Harul și Credința mai presus de Biserica, Papa sau tradiție! Iată definiția protestantismului, mântuit numai prin Hristos!

Iata ce ne definește pe noi ca protestanți, să înțelegem adevarul ca noi trebuie sa ne indentificam cu crestinsmul biblic nu cel trafitional, si sa-l împărtășim lumii întregi!
Sa fim la fel de obiectivi precum ne cere Maleahi sau vedem in viata lui Luther, și să spunem lumii adevarul.
Acum, întorcându-ne la pasajul din Maleahi, va întrebări care e conexiunea cu viata lui Luther? Conexiunea e mare!
Rolul unui preot este dublu: in raport cu Dumnezeu ca reprezentat al omului, mijlocind pentru iertare, și doi, în raport cu omul ca reprezentant ă lui Dumnezeu...preotul reprezintă Legea, iar el este dator s-o interpreteze cât mai corect.
Preoții pe care îi critică Maleahi, au interpretat Legea in asa fel încât să poata tolera păcatul in popor. Acesta este sensul vs. 8, 9 Oamenii pacatuiau încurajați de interpretarea eronată a preoților!
Rolul preotului este acela de-a învăța poporul tălmăcind Scripturile, ca astfel oamenii sa isi poata schimba comportamentul vs.6 Nu este mai mare har decât să vezi ca in urma slujirii tale, vezi oameni care își schimbă viata! Merg pe un drum greșit, și apoi își schimbă traiectoria!
Pentru a putea face acest lucru, trebuie sa fii copleșit de dorința de-a da slava Numelui lui Dumnezeu...si iata conexiunea cu ideea din Cap.1, măreția lui Dumnezeu! Copleșit de măreția lui Dumnezeu, năzuința adâncă a sufletului tau va fi aceea de-a da slava Lui prin slujirea ta...iar slujirea ta va fi obiectivă! Vei spune oamenilor adevarul cu orice preț! Nu te vei uita la fața lor, făcând diferențe, ci copleșit de obiectivitate vei predica cu viata si cuvintele tale, asa cum a facut Luther!
Fii obiectiv in slujire! Nu uita, ca esti protestant!



Comentarii

Postări populare