Există o formă biblică pentru închinare?
Sunt conștient de complexitatea acestui subiect si totodată de cât de delicat poate fi. Intenția mea nu este aceea de-a trasa o linie teologică a închinării, pentru ca în fond nu exista una.
Dacă există un subiect delicat, care să ne dezbine, să tensioneze spiritele între frați, să ne separe, sa se deschidă noi biserici, certuri chiar, neînțelegeri…atunci acest subiect, al închinării, este acela. Pe marginea acestui subiect au ieșit si continua sa iasă mereu scântei.
În bisericile penticostale nu a existat niciodată un standard al închinării. În cei 100 de ani am cunoscut mereu si mereu schimbări în închinare si ele continuă să se producă.
Au fost biserici care au impus un anumit ritm al închinării, axându-se doar pe anumite linii melodice. Altele între timp, au acceptat mai multe ritmuri, considerându-le potrivite si pentru închinare.
Generațiile în vârstă au tins mereu spre ritmuri vechi, generațiile tinere, evident, spre ritmuri noi. Ceea ce este evident, e faptul că de la fiecare generație la alta, au fost mereu conflicte.
În 100 de ani de existență, noi penticostalii, nu am avut un standard fix al închinării. Oricât de mult încercăm să „formalizăm”, să creăm o formă a ei, în realitate nu a fost.
Singura formă de închinare a fost rugăciunea și cântarea în comun, însă mai mult nu cred ca putem spune. De la o zona la alta, de la o biserică la alta, noi am perceput închinarea în forme diferite!
DEACEEA NU ÎNȚELEG DE CE FORMALISMUL INCHINARII CREAZĂ ATAT FE MULTE PROBLEME AZI IN BISERICI!
Cei care nu au acceptat instrumentele i-au criticat pe cei care au făcut-o. Cei care au introdus instrumentele au criticat pe cei care au introdus fanfară sau orchestră. Cei care au introdus fanfară, au criticat pe cei care au lauda si închinare….Si tot așa, noi nu am înțeles că închinarea a cunoscut mereu o evoluție a ei, o schimbare ce s-a vrut de la sine, care se potrivea cultural cu noul context!
În Odaia de sus, Domnul împreună cu ucenicii au „cântat cântarea de laudă” însă Biblia nu specifica nimic legat de stilul sau modul lor de închinare! Deși, nu m-ar surprinde să aflu că, cel puțin apostolii, au cântat în stil evreiesc, bătând din palme și dansând în stil ritualic evreiesc.
Ceea ce este esențial în închinare este ca prin ea, să transmitem reverență, solemnitate! În fond, ne închinăm unui Dumnezeu viu, real, care ne primește în prezența Lui ca un Împărat! Sa nu uitam ca reverența este fundamentală închinarii!
Astfel, eu cred, ca a venit timpul să acceptăm realitatea istorică și prezentă, ca nu a existat si nu există o formă rigidă a inchinarii.
Plecând de la acesta realitate, începem să fim mai flexibili cu schimbările care au loc în Biserica noastră sau îl alte biserici. Sa nu judecăm forma lor, din moment ce nu exista o formă tipică a inchinarii, ci doar să o refuzăm în dreptul nostru si sa o acceptăm în dreptul lor!
Fără aroganță, fără catalogare, fără excludere, fără dispreț, să vedem în alte forme de închinare, o altă variantă diferită de-a noastră!
Important e să respecte principiile biblice amintite în treacăt mai sus!
Că în fond, dacă te gândești bine, s-ar putea ca disprețul tau față de alții să fie un păcat mai grav decât forma diferită de închinare a lor, prin care tu, disprețuindu-i, crezi ca ar păcatui!
„Dar toate să se facă în chip cuviincios şi cu rînduială.” 1.Cor.14:40
Comentarii
Trimiteți un comentariu