”Ticăloși nebuni, spirite frenetice, păreri nebunatice, falsitate absolută, fleacurile lor, aiurelile unui nebun”...Iată cum ar defini Calvin învățătura nou testamentară cu privire la botezul în apă oficiat adulților

Dacă cineva dintre voi își pune întrebarea de ce se dezbate tot mai des subiectul botezului copiilor, în mediul neo-protestant, este simplu: pentru că Jean Calvin a susținut cu vervă acest aspect! Nu doar el, dar și Luther, Melanchthon, Huldrych Zwingli și mai toți reformatorii. 

Mai mult, in volumul 2 al Institutelor lui, aduce aproape 50 de pagini ca argument că botezul copiilor este unul biblic și ironizează, desconsideră și chiar folosește abjecții la adresa anabaptiștilor.* (Apropo, titlul acestui articol cuprins între ghilimelele de rigoare sunt citate original din Instutetele lui Jean!)

Anabaptiștii (ανα (din nou) + βαπτιζω (botezat) botezați din nou sau mai corect rebotezați )primii creștini care după 1500 de ani de tradiție, au avut curajul să facă un pas radical în Reformă. 
Să boteze adultii și nu copiii. După ce citești scrierile lui Luther sau Calvin, realizezi că ar fi fost mai ușor pentru noi să convingem un ortodox sau un catolic decât un reformat! 

Deci nu e de mirare ca pastorii care au introdus cu curaj învățătura dublei predestinări sau alte aspecte calviniste, să mai facă un pas în ”aventura” lor: sa promoveze încet, și delicat, botezul copiilor! 

Acest curaj radical al anabaptiștilor, a fost persecutat de catolici, luterani și calviniști. Toată Europa creștină era împotriva lor. Cu toate acestea, învățătura lor a triumfat și a câștigat milione de adepți de partea ei. 
Ironic, nu!? Ca acum să vezi pastori baptiști (descendenții anabaptiștilor ) să susțină calvinismul mai mult decât Cuvântul nou testamental. Adică neo-protestantii sa fie împotriva a ceea că îi definește: botezul adulților și Reforma Radicală! 

Care este învățătura lui Calvin despre botezul copiilor sau adulților?

Deși în primă fază îți dă impresia că înțelege la perfecție sensul spiritual al botezului biblic, și aduce niște definiții foarte profunde, Calvin nu are curajul de-a face un pas mare spre o reformă radicală
Curaj găsit în anabaptiștii care au suferit prigoană de la toți, catolici și reformați deopotrivă! La pagina 500, subaliniatul 19 ”Administrația corectă și cea greșită a botezului” Calvin respinge doar anumite superstiții medievale, larg răspândite în catolicism precum lumânările sau uleiul sfânt, scuipatul și ”alte asemenea absurdități” cum le numește teologul francez. În schimb lasă în suspans aspecte importante pentru catolici sau ortodocși, cum ar fi ”dacă persoana botezată ar trebui scufundată în întregime în apă, o dată sau de trei ori, dacă ar trebui numai apă stropită cu apă curgătoare...aceste detalii sunt lipsite de importanță.” 

Okay! Care sunt argumentele biblice folosite de Calvin pentru a susține botezul copiilor? (Voi reveni cu un nou articol pentru că subectul este lung și v-aș plictisi să le abordez pe amandouă într-un singur articol)

Ideea este următoarea: Marii reformatori care pretindeau despre mișcarea lor că ar fi ghidată de celebrul slogan ”sola scriptura” adică întreaga lor învățătură ar fi bazată doar pe adevărul sfintelor Scripturi, atunci când ajunge la subiectul botezului in apă se încâlcește ca ața în mașina de cusut Ilena, și nu doar că reformatorii ajung să susțină aberațiile catolice sau ortodoxe, ci aduc argumente ce lor li se păreau insurmontabile!

Poziția lui Jean Calvin hotărât împotriva anabaptiștilor a creat un dezastru religios. Trupe armate reformate au masacrat credincioși care au avut curajul să facă un botez nou testamentar. Erau legați cu funii de poduri și înnecați în râu ca semn de batjocoră la ideea de rebotez...și toate aceste orori erau făcute de credincioși reformați care pretindeau că țin sus și tare principiul că ei sunt ghidați de ”sola scriptura” sau cum îi plăcea lui Jean să se măgulească cu ideea de ”ad maiorem Dei gloriam”: pentru măreața glorie a lui Dumnezeu” în fața acestor cruzimi barbare, pălește orice sola și orice glorie divină! 

Da, ne este greu de acceptat aceste adevăruri triste ale Reformei! Așa cum mie personal mi-a fost extrem de greu de acceptat capitolul din Calvin despre botezul copiilor, la fel majorității dintre noi îi este greu să privească spre orașul olandez Münster masacrat de trupele catolice și protestante „in Nome di Dio”! 

Dacă într-adevăr reformatorii și-ar fi dorit o reformă bazată doar pe învățătura lui Cristos, aceste erori nu ar fi trebuit să apară în agenda lor!²

Realitatea dură este aceea că Reformatorii și-au dorit mai degrabă o înlocuire a religiei catolice cu o alta religie, care se pretinde a fi bazată doar pe învățătura noului testament! O altă biserică care sa o înlocuiască pe cea catolică, dar dmcare sa domine societatea la fel de mult precum cea veche! 
Dacă un eretic era prins în oraș și acuzat de erezie, precum Servetus, era ars de viu în numele Reformei la fel de ușor precum in numele papei! Un fel de "aceeași Mărie dar cu altă pălărie"! 

Singurii care au avut curajul să facă pasul spre o Reformă radicală și să renască după 1500 de ani un principiu biblic evident, botezul oficiat adulților, au fost anabaptiștii ( menoniții de maiI târziu )! De la ei și din curajul lor se nasc bisericile baptiste și primele "biserici libere" conduse congregațional de un pastor ales și un comitet condus de slujitori aleși liber de biserica locală! Acești "nebuni" cum îi definea Calvin au fost primii care au avut curajul să facă o schimbare radicală în Reformă!³

Sa văd și să aud că în mediul neo-protestant sunt pastori baptiști care susțin învățătura calvinistă despre botezul copiilor, pentru mine personal ar fi la fel de aberant sa văd și să aud un grup de penticostali cessaționist! E de râsul plânsului! O indignare profundă față de o astfel de schimbare de paradigmă! 

In fond nu ar trebui să mă mire atât de tare, nu? Când un tânăr absolvent de institut baptist face valuri pe internet cu predici in care susține sus si tare botezul cu Duhul Sfânt prin vorbirea în limbi ca la Rusalii ca mai apoi sa dai de el că este cessaționist convins și condamnă aceste manifestări de tip penticostal...nu m-ar surprinde că este împotriva botezului adulților și că de fapt el nu e nici macar baptist :-) ! 

Ce rușine! 

Imaginați-vă cât de "frumos" ar fi ca in viitor sa mergi într-o biserică "baptistă" (care după sute de ani de tradiție a botezului adulților ) sa vezi cum botează copiii?! 


Bibliografie 

¹ Jean Calvin, Învățătura Religiei Creștine, edit. Cartea Creștină Oradea, 2003, pg. 484
² Hans Küng, Cristianesimo, edit. Rizzoli, Milano, 1994
³ ibidem
⁴ Indro Montanelli &Roberto Gersavo, L'Italia della controriforma, edit. Rizzoli, Milano, 1968. 
⁵ Martin Luther, Scrieri, Vol.1, edit. Logos, Cluj Napoca, 2003. 


Comentarii

Postări populare