De ce botezurile de la Beiuș nu sunt chiar atât de nou-testamentale?


De vreo doi ani încoace, ne-am tot bucurat, minunat, întrebat, interogat, criticat, judecat, apreciat, dezapreciat...privind pe internet la numărul mare de botezuri în apă și numărul mare de candidați care au mărturisit credința în Biserica penticostală independentă din Beiuș. 

Majoritatea am evitat să ne exprimăm opinia, pe motiv să nu fim înțeleși greșit și cumva să fim catalogați ca invidioși...astfel, ca ardeleanu' tipic, să nu zică lumea ceva rău de tine Doamne feri' noi toți am evitat să punem punctul pe i.

Și dacă totuși, mă întrebam, poți face câteva observații obiective fără să fii invidios? Dacă, analizând situația, găsești că sunt multe lucruri care nu corespund cu învățătura Noului Testament? Poate că mulți dintre noi am fost orbiți de popularitatea unui singur om, de oratoria lui, de succesul enorm, și am devenit părtinitori cu situația reală ce se petrece sub ochii noștri la Beiuș? Cât de gravă poate deveni o interpretare greșită din cartea Faptele Apostolilor? 
Dar ca să nu lungim vorba, iată cateva observații...

1. Hermeneutica sănătoasă, modul de interpretare a textului biblic, are ca principiu de bază, să  nu faci niciodată o doctrină dintr-un pasaj biblic narativ decât dacă acest pasaj narativ, apare ca principiu apostolic în epistolele nou-testamentale
Dacă acest pasaj biblic narativ nu apare în epistole ca principiu, eu mă raportez la el ca la o narațiune. Astfel, noi nu ne vindem avuțiile și le punem la picioarele apostolilor ( Fapte 4 ) pentru că acest principiu nu apare în epistole. În schimb, Fapte 2 poate deveni un principiu, pentru că avem multe pasaje în epistole unde se confirmă că botezul cu Duhul aduce cu sine daruri spirituale. 
Însă, întâmplarea cu famenul etiopian, unde își mărturisește credința și imediat este botezat, este o narațiune biblică. Eu nu pot lua astfel de pasaje ca să le aplic în sec. XXI ca principiu de bază pentru un botez nou-testamental. Au fost situații de excepție, când un om a mărturisit sincer că vrea să se boteze și botezul a fost acceptat...însă, când astfel de situații devin la scară largă, cazul Beiuș, începi să fii suspect!  

2. Principiul nou-testamental de botez în apă, este cel poruncit de Domnul nostru, când ne face Marea Trimitere "Duceţi-vă şi faceţi ucenici din toate Neamurile, botezându-i în Numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Şi învăţaţi-i să păzească tot ce v-am poruncit...” Matei 28: 19,20 
Principiul de botez nu este cel spontan, deși sunt excepții, ci acela al ucenicizării, urmat de botez, apoi de o creștere sănătoasă în învățătură. Rolul apostolilor, și al nostru, este triplu : ucenicizare, botezare, învățare. 
Cum ar putea un om să le împlinească pe toate în 10 secunde, cât li se cere la Beiuș, pentru a intra în apa botezului??? Hâmmm...înțeleg de ce la astfel de evenimente se amintesc des doar narațiuni biblice nu și principii clare precum cele din Matei 28 !?! 

3. Biserica antică, cum o numește Calvin, adică creștinii de la început, pe baza textelor din Matei 28 și altele au introdus în Biserică "cateheza", acea pregătire didactică, prin care se punea temelia învățăturii creștine în inima candidaților la botez. 
Timpul catehezei varia de la o zonă la alta, de la un timp la altul ( în funcție de persecuțiile statului, spre exemplu ) astfel într-o zonă geografică dura 3 luni iar în altă parte chiar și 3 ani. 
Cateheza face parte din ADN-ul mișcării creștine, Clement, Origen, Augustin și multi alții, erau profesori renumiți pentru orele de cateheză oferite. 
Nu mă îndoiesc că la Beiuș nu s-ar oferi lecții bune de cateheză, însă oamenii care dispun de 10 secunde ca să se decidă, câte principii catehetice pot asimila? Nu zic că 3 ani ar fi regula de bază ( deși chiar și cu 3 ani de cateheză creștinismul s-a răspândit cu o repeziciune fantastică ), insă să reduci 3 ani la 10 secunde...e puțin suspect, nu?

4. Argumentul pe care s-a clădit cateheza antică te lasă fără nici o altă replică, nu-ți rămâne decât să accepți acest argument!
Ascultați cuvintele lui Clement alexandrinul, care a fost preot și predicator în Biserica din Alexandria Egiptului în anii 160-190 d.Hr !!! 
"Cunoștința (mântuirii) răsare în noi odată cu iluminarea și ne luminează mintea; iar noi, cei neînvățați, auzim că suntem ucenici; învățătura (creștină) aceea ne-a venit mai înainte, n-ai putea spune în care timp. Cateheza duce la credință, iar credința, în timpul botezului primește învățătura Sfântului Duh. Pentru că credința este singurul și universalul mijloc de mântuire al omenirii..." Ceea ce vrea să spună Clement este următorul lucru: noi suntem mântuiți prin credință, însă, odată întorși la Domnul aflăm că suntem ucenicii Lui...deci, cum ești mântuit? Prin credință sau prin ucenicie? E același lucru, afirmă Clement! 
Prin ucenicie, ce implică o cateheză profundă, credința mîntuitoare crește în cel ce ia botezul! 

5. Cum se aplică la Beiuș principiul din Matei 28 "Şi învăţaţi-i să păzească tot ce v-am poruncit..."? 
Repet, principiul este ucenicizare, botez și apoi învățare. Adică, după ce candidatul este botezat în apă, trebuie luat în sânul Bisericii ( de obicei biserica ce l-a botezat ) și hrănit cu învățătura sănătoasă până ajunge la maturitate. 
Când zeci de persoane, sute chiar, au luat botezul la Beiuș, și apoi au luat din nou drumul către Spania, Italia, Franța, Anglia, Germania...aceste persoane, cum vor fi învățate de Biserica ce i-a botezat? Zero ucenicizare, zero învățătură, ci doar botez? Iarăși, destul de suspect, nu? 
Bucuria botezurilor de la Beiuș a ajuns hilară, precum a acelora care exaltă de bucurie că s-a născut un copil în familie dar care nu-și asumă resposabilitatea creșterii lui. Bisericile noastre în schimb devin orfelinate spirituale, pentru copiii născuți acolo dar abandonați în fața creșelor noastre. 

6. Care este motivul ce îi determină pe majoritatea candidaților să se boteze la Beiuș, când în orașele unde locuiesc ( Arad, Genova, Viena...sunt câteva exemple ce le-am văzut ) sunt multe biserici penticostale sănătoase unde pot să-și mărturisească credința în apa botezului
De ce nu se integrează în orașele lor, ca astfel să aplice în totalitate ceea ce cere Domnul ucenicizare/botez/învățare? 
Știu, e puțin nedrept să interoghezi o biserică, cea din Beiuș, legat de decizia personală a unui om...însă, când astfel de decizii devin un fenomen, sunt sute de inși, e normal să văd din nou ceva...suspect! 

7. Cum se va integra o persoană într-o biserică din localitatea lui după ce a luat botezul la Beiuș
Se va duce în fața păstorilor și ce va zice? Sunt născut în acest oraș, am luat decizia să mă întorc la Domnul și m-am dus la Beiuș să fac acest pas? Ce va zice bisericii locale? Va avea oare noțiunea de integrare în biserică, de maturizare, de botez cu Duhul, când el s-a decis pentru botez în 10 secunde? 

8. Ca unul care slujesc de câțiva ani într-o biserică locală, știu cu ce se confruntă o persoană proaspăt botezată în apă
Văd nelămuririle cu privire la pasaje biblice, probleme în familie, lipsa de viziune și multe altele...botezul e doar un început, e o naștere ce are nevoie de alăptare, gingășie, răbdare, pasiune...cum le va oferi Biserica din Beiuș celor ce sunt acum în Italia sau Spania? 
Ziceți poate, se vor integra în biserici sănătoase! Da, sunt de-acord să se integreze...dar de ce nu au căutat de la început să se integreze în aceste biserici? 

9. Sa fie oare popularitatea unui singur om cea care atrage candidații la botez
Însă în acest caz, de ce nu se explică că Pavel tocmai de aceea a evitat să boteze, pentru ca nimeni să nu o facă pentru el. 1Cor.1 
Știa ca popularitatea lui, de multe ori dusă până la granița cu venerația, va crea iluzia deșartă în inima unui om botezat de el, că botezul lui sau chiar candidatul, vor avea un statut special tocmai pentru că a fost botezat de Pavel, și nu de un simplu slujitor...


Iar motivul pentru care apostolul a evitat ca un creștin să il considere atât de important, este pentru că de fiecare dată când unui om i se acordă popularitate sau chiar venerație, oamenii care au facut-o au regretat profund mai tarziu! 

Credința noastră nu se grupează în jurul oamenilor, ca să le oferim lor glorie și supunere, ci în jurul lui Hristos! În El, nimeni nu este mai important ca altul, ci toți sunt ca organele trupului, egale ca importanță!
Cred ca este pertinentă întrebarea apostolului ”în numele lui Pavel ați fost voi botezați?” 

10. Să fie oare formalismul din bisericile noastre, fanatismul, răceala și altele, factorul determinant pentru care mulți aleargă la Beiuș
Poate că unii au făcut acest pas motivați de ce am amintit, însă având în vedere că pentru ei nu există decât o singură biserică vie, Cea din Beiuș, vor rămâne membri acolo? Deși sunt la sute de km de Beiuș, ei rămân membri acolo? Sau acceptă într-un final să se integreze în bisericile ce le-au evitat?

Ps. Nu vreau să fiu înțeles greșit! Sunt conștient de faptul că mulți au intrat în apa botezului la Beiuș, și au făcut-o sincer, astfel botezul lor ca și a multor altora, este valabil. Nu contest tot ce este legat de această Biserică...însă, acest fenomen de la Beiuș, poate fi numit un fenomen, care atrage privirile a sute de mii de oameni, are câteva elemente ce ar putea fi schimbate! 
Altfel, vor risca ca popularitatea sau ideea de cantitate ( tipică secolului nostru) să le fure ochii multora, și astfel să se dilueze unul din cele mai importante principii nou-testamentale, cel al botezului! 
Departe de-a fi invidios, răutăcios sau subiectiv, am observat câteva lucruri ce le găsesc nebiblice și dacă Biserica din Beiuș le-ar corecta, va fi bine de ei...în rest, mult har și pace tututor creștinilor ce mărturisesc sincer pe Domnul în apa botezului și mult har și răbdare bisericilor ce trebuie să-i crească în învățătura Domnului! 



Comentarii

  1. Este buna intradevar caticheza insa naterea din nou se petrece inaintea catichezei si ea il inpinge pe acel pacatos la cathicheza si in apa botezului...asa ca cine sa nascut din nou oricum face cathicheza fie inainte de botez fie dupa botez in dragostea din tai cand foamea spirituala este mare si toti nascuti din nou se hranesc puternic....mai degraba ar trebui sa ne preocupe ucenicizarea celor botezati in apa ca in multe biserici sunt lasati de izbeliste dupa botez...Dumnezeu cu mila...

    RăspundețiȘtergere
  2. Stau si ma intreb cand se va infratii lumea cu adevarat.Acei oameni fac legamant cu Hristos Pustan ne vorbeste cum sa traim in Hristos, cum sa il iubim pe Dumnezeu .Te botezi la Beius si apoi cand mergi la biserica din orasul tau acel pastor sa se bucure pentru tine ca teai intors la Domnu.Aia care pleaca in Anglia Spania Italia merg sa munceasca dar ganditiva acei oameni fac biserici acolo .Faci cateheza te programeaza peste 3 luni la botez.Daca Dumnezeu iti vb atunci ,te duci numai stai Slavit sa fie numele lui .Eu de cand il ascult pe Pustan am inceput sa citesc biblia am o relatie cu Dumnezeu ,inainte eu nu il cunosteam.Este rau sau bine ?Sunt ortodox ma voi boteza acolo la Beius Dumnezeu vrea sa fim lumini oriunde mergem nu Bisericosi .Daca toata lumea ar face la fel am fi multi frati si surori ,Am fost la biserici toti vorbesc pocaiestete dar tu faci botez peste 3 luni chemi la rugaciune in fata nu iese nimeni sau 2 .Ceea ce se face la Beius si mai is biserici este frumos iasa in fata se roaga ,altii vin de prin Australia sa se boteze.Ce nu este bine ?Nu iti spune sa te duci la discoteca ,cand vom invata sa fim toti in Dumnezeu cand vom fi toti uniti ,eu imi doresc asta .Dumnezeu sa va binecuvinteze

    RăspundețiȘtergere
  3. Mi se pare forțată ideea prezentata mai sus,adica: deși nu-s expert in gramatica, totuși se poate pune altfel intrebarea: cum sa facem ucenici? Raspuns: Botezandu-i și invatandu-i tot ce V-am poruncit! E simplu și tot o data logic! Partea a doua, daca studiezi mai adanc carea Fapte,o sa observi că nu e doar exemplul Famenului care s-a botezat în aceeași zi...fara cateheza. Așa că poate te mai gândești la acest subiect...chiar daca în secolele de dupa sa practicat cateheza. Nu am nimic împotriva ei...că sa fiu bine înțeles.

    PS: sunt pe blogul tau findca am apreciat modul cum ai abordat problema Harului care nu va fi luat...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Azi am verificat traducerea Bibliei NTR, și a Bibliei Fidela. Amandoua întăresc ce am spus legat de versetul amintit de tine. Matei 28:19

      Ștergere
  4. Ce face fratele Pustan este periculos, poate crea schisme in biserciile de unde provin acesti "candidati" la botez. Una este sa botezi niste convertiti care inca nu sunt legati de o biserica si cu totul alta este sa botezi membrii altor biserci ce practica botezul mare (mai sunt comunitati care practica asa zisul botez al casei crestine adica botezul copiilor). Pentru cei ce intra in a doua categorie se naste intrebarea de ce te botezi la Beius? Este o forma superioara de botez? Este mai scriptural, este apa mai calda, se primesc daruri duhovnicesti mai puternice?Sau este doar mandrie?
    Cat despre graba cu care unele botezuri sunt realizate in Faptele Apostolilor trebuie vazut specificitatea acestor evenimente, famenul etiopian pleca spre tara lui, unde nu avea cum sa fie botezat, pentru ca era singurul ucenic a lui Hristos, nu se putea boteza singur. Temnicelul din Filipi,impreuna cu casa lui! Contextul era foarte subred, nu stia ce se va intampla a doua zi, daca Pavel si Sila aveau sa fie eliberati sau lasati in inchinsoare sau poate chiar executati de aceea a fost grabit botezul Crestinismul atunci nu era unul bine inchegat ci unul itinerant, facut cu putere dar in fuga, se planta biserica si apoi "cercetate" cand si cand, in mod direct sau prin epistole. De aceea se observa ca unele Bisercii locale schioapata dupa plecarea apostolilor spre alte zone de evanghelizare. Si poate ca a fost bine asa, astfel Dumnezeu, folosindu-se de epistole apostolilor contureaza canonul biblic. Domnul sa ne lumineze in toate lucrurile.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare