Legământul de la Lausanne, evanghelizarea globală și noua direcție evanghelică spre continuaționism
Anul 1974 a fost pentru familia evanghelică mondială
un an care avea să marcheze istoria creștinismului, Congresul Internațional de
Evanghelizare Mondială. În micuțul orășel elvețian Lausanne, peste 2400 de
reprezentați evanghelici din peste 150 de națiuni, s-au adunat cu toții pentru a
trasa linii noi în misiunea Bisericii de evanghelizare globală. Sub motto-ul
„Lăsați ca Pământul să audă vocea Lui”, mii de reprezentanți evanghelici au
semnat un Legământ, cunoscut în istorie ca Legământul de la Lausanne, sub
coordonarea lui Billy Graham ( ca figură predominantă în domeniul
evanghelizării și fondatorul acestei mișcări ) și John Stott, ca figură
predominantă în domeniul teologiei. Cei doi s-au cunoscut cu aproximativ două
zeci de ani înainte, când în 1955, Billy Graham a fost chemat să conducă o
misiune specială la Universitatea Cambridge, avându-l ca asistent pe Stott. Între
ei s-a legat o prietenie strânsă care a durat toata viața lor și care a dat
naștere mișcării de la Lausanne.[1]
Lausanne a devenit în timp, ceea ce fondatorii
ei și-au dorit ,,conferința originală de la Lausanne a evanghelistului american
Billy Graham din 1974 a schimbat modul în care evanghelicii au gândit, acționat
și și-au îndeplinit misiunea.”[2]
Intenția lui Billy Graham și a miilor de participanți era aceea ca ,,Întreaga
Biserică ducând întreaga Evanghelie în întreaga lume”[3],
aceasta este expresia cu care Legământul de la Lausanne, rezumă sensul
evanghelizării. Este un triplet răsunător care a devenit un motto neoficial al
mișcării de la Lausanne.”[4]
Legământul la care s-au angajat participanții, formulat în 15 articole de către
John Stott, a deschis ușile larg unei noi Ere a evanghelizării globale. Cărți
sau diverse materiale, organizații creștine, misiuni creștine sau ajutorare a
săracilor, implicații masive în mass-media etc, au luat ființă ca imbold al
Legământului de la Lausanne.
În
1989, la Manila în capitala filipineză, sub numele de Lausanne II, a avut lor
cel de-al doilea Congres. Din 11 și până în 20 Iulie, 4300 de participanți din
173 de țări au participat la acest Congres extrem de important.[5]
Congresul a dat naștere la un important Manifesto, document care bazat pe
principiile Lausanne I, a dezvoltat și alte articole importante.
În
2010, la Cape Town în Africa de Sud, are loc al treilea Congres Mondial,
cunoscut și ca Lausanne III. Din 16 și până în 25 Octombrie, peste 4200 de
lideri din 198 de țări au dat naștere la unul din cele mai importante
evenimente din noul mileniu. Congresul a creat Angajamentul de la Cape Town:
Mărturisirea de credință și Apelul la acțiune, un document mult mai amplu decât
cel din 1974. Și la acest Congres, Billy Graham nu a putut participa datorită
stării de sănătate dar și a vârstei înaintate. Din 1974 și până în 2010, sub
influența Conferinței Mondiale s-au pus în mișcare sute de proiecte de
evanghelizare, ucenicizare, misiune creștină etc. care au făcut ca Legământul
Lausanne să fie unul din cele mai importante evenimente din istoria
creștinismului.
Pe
marginea celor trei întâlniri mondiale s-au scris foarte multe documente,
pentru că Lausanne cuprinde în sinea lui multe subiecte cordiale. În atenția
acestui referat va fi doar aspectul teologiei continuaționiste, doar articolele
care au o puternică amprentă pneumatologică penticostal/charismatică.
Articolele 12 și 14 din Luasanne I, acolo unde se vorbește explicit despre
lumea demonică și importanța echipării credincioșilor cu puterea Duhului și
rugăciune împotriva lucrării demonice, au adus o schimbare profundă în modul
cum mulți evanghelici cessaționiști s-au reportat după Lausanne la evanghelizare
sau echiparea credincioșilor.
Astfel,
în atenția noastră vor fi textele de la Lausanne, în toate cele trei întâlniri
din 1974,1989 și 2010, cât și ceea ce marile voci evanghelice au scris despre
acest subiect extrem de important.
LAUSANNE,
1974
„Cu
două sau trei luni înainte”[6]
de Congres, undeva în luna Mai-Iunie 1974, mai mulți consilieri religioși,
figuri teologice importante în lumea evanghelică, primeau în poșta de acasă o
scrisoare. Era semnată de John Stott, care deja incepea să joace un rol
fundametal în Lausanne I, cel de președinte al Comitetului de redactare a
Legământului de la Lausanne. Rolul consilierilor era acela de-a revizui
aspectele pe care ei le considerau de revizuit și să le trimită înapoi, pentru
a fi analizate la Congres si revizuite definitv de către Comitetul de Revizuire
de la Lausanne. Era o declarație scurtă a ceea ce urma să fie Legământul de la
Lausanne. În 15 articole, esențiale și bine comprimate de adevăr biblic, Stott
a scos la lumina tiparniței unul din cele mai importante documente din istoria
creștinismului!
Nu mă voi concentra pe toate articolele,
deși toate au în esența lor o încărcătură mare teologică, ci doar am să
amintesc în treacăt câteva aspecte importante. Legământul de la Lausanne începe
prin a pune în centru credința monoteistă într-un singur Dumnezeu care se
manifestă în trei persone distincte, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.[7]
Acest Dumnezeu triunic a chemat la Sine un popor sfânt ca mai apoi să-l trimită
în lume cu misiunea de-a extinde împărăția Sa prin predicarea Evangheliei. În
articolul doi, Legământul își îndreaptă atenția spre importanța Cuvântului lui
Dumnezeu ca fiind „în întregime singurul Cuvânt a lui Dumnezeu scris, fără
greșeală în tot ce afirmă, și singura regulă infailibilă a credinței și
practicii.” Legământul afirmă unicitatea lui Hristos ca fiind singurul prin
care omenirea poate afla mântuirea, apoi definește importanța evanghelizării și
ce este ea în esență.
Însă, articolul 12 și 14 din acest
Legământ, se rupt de toate tiparele evanghelice, preponderent cessaționiste și
afirmă ceva ce va schimba radical traiectoria multor biserici și organizații
creștine.
Articolul 12:
„Credem că suntem angajați într-un război spiritual
constant cu domniile și puterile răului, care caută să răstoarne biserica și
să-i zădărnicească sarcina de evanghelizare a lumii. Știm nevoia noastră de a
ne echipa cu armura lui Dumnezeu și de a lupta această bătălie cu armele
spirituale ale adevărului și rugăciunii. Căci descoperim activitatea
vrăjmașului nostru, nu numai în ideologiile false din afara bisericii, ci și în
interiorul acesteia, în evangheliile false care răstoarnă Scriptura și pun pe
om în locul lui Dumnezeu. Avem nevoie atât de veghere, cât și de discernământ
pentru a proteja Evanghelia biblică.”[8]
Astfel, Legământul Lausanne se apropie de
finalul lui cu un articol nou în materie de teologie, un aspect legat de demonologie.
Evanghelizarea eficientă trebuie făcută prin echiparea spirituală a
credincioșilor împotriva forțelor demonice active în lume.
Articolul
14:
„Credem
în puterea Duhului Sfânt. Tatăl a trimis Duhul Său să dea mărturie despre Fiul
Său; fără mărturisirea Lui a noastră este zadarnică. Convingerea de păcat,
credința în Hristos, nașterea din nou și creșterea creștină sunt toate
lucrările Lui. Mai mult, Duhul Sfânt este un Duh misionar; astfel
evanghelizarea ar trebui să apară spontan dintr-o biserică plină de Duhul
Sfânt. O biserică care nu este o biserică misionară se contrazice și stinge
Duhul. Evanghelizarea la nivel mondial va deveni o reală posibilitate numai
atunci când Duhul reînnoiește biserica în adevăr și înțelepciune, credință,
sfințenie, iubire și putere. Așadar, chemăm pe toți creștinii să se roage
pentru o astfel de vizitare a Duhului suveran al lui Dumnezeu, ca toate roadele
lui să apară în tot poporul Său și ca toate darurile Sale să îmbogățească
trupul lui Hristos. Numai atunci întreaga Biserică va deveni un instrument potrivit
în mâinile Lui și întregul pământ ar putea auzi vocea Lui.”[9]
Prin acest articol, marile nume ale
teologiei evanghelice precum John Stott, Francisc Schaeffer, James Packer sau
Billy Graham au deschis un drum nou spre continuaționism. Comentând acest
articol, Stott amintește despre cele patru lucrări ale Duhului Sfânt:
convingerea păcătosului de păcatele lui, credința în Hristos, nașterea din nou
și creșterea sau sfințirea creștină. Toate acestea sunt „indispensabile”
Bisericii în lucrarea de Evanghelizare. Totodată, re-înoirea Bisericii lui
Hristos printr-o lucrare spontană a Duhului, este singura soluție pentru o
evanghelizare eficientă. În momentul în care creștinii se roagă ca Biserica lor
să fie „vizitată” de prezența Duhului, importantă atât în roada spirituală cât
și darurile spirituale, doar atunci vocea lui Dumnezeu se va auzi pe întreg
pământul.[10] Atât
cele nouă roade din Galateni 5:22,23 cât și cele peste două zeci de daruri
spirituale care apar în Romani 12, 1Corinteni 12 și Efeseni 4, sunt pentru
credincioșii care se roagă să le obțină din plin o „îmbogățire” a Trupului lui
Hristos, Biserica.[11]
MANILA, 1989
Din 11 până în 20 Iulie, 1989 în capitala
filipineză, Manila, a avut loc cel de-al doilea Congres Internațional de
Evanghelizare Mondială, Lausanne II. A fost semnificativ în reprezentarea sa:
4.300 de participanți din 173 de țări, inclusiv Uniunea Sovietică și Europa de
Est, și cu o proporție mai mare de femei, laici și lideri mai tineri decât la
conferințele anterioare. În urma acestui Congres, s-au înființat peste 300 de
parteneriate creștine de evanghelizare modială. Fiind sub coordonarea lui John
Stott, documentul creat la Manila s-a fundamentat pe Legământul de la Lausanne,
având aceeași teologie. Însă, spre diferență de cel din 1974, cel din 1989
aduce ceva nou în abordarea lui și devine mai evidentă orientarea
penticostal/carismatică.[12]
Manifestul de la Manila, așa după
cum este numit în mod oficial documentul semnat, este format din 21 de
afirmații ( ce au la baza lor Legământul de la Lausanne ) iar apoi trei
secțiuni ce cuprind Toată Evanghelia, Toată Biserica și Toată
lumea. Aceste trei secțiuni sunt o aprofundare a ceea ce în 1974 își
propuneau să facă „The whole Church taking the whole gospel to the whole
world”.
Afirmațiile sunt concentrate teologic, mai
mult pe divinitatea Domnului Isus și pe autenticitatea Evangheliei Lui. Ia
naștere Afirmația numărul 5 „Isus Cel istoric și Isus Cel glorificat sunt
Aceeași persoană, și că Acest Isus Hristos este absolut unic,
căci numai El este Dumnezeu întrupat, purtătorul nostru de păcat, biruitorul
morții și judecătorul care vine.”[13]
Manifestul neagă orice pretenție a altei religii ca fiind o alternativă pentru
mântuire, afirmând mântuirea numai prin jertfa lui Hristos. Afirmațiile 8 și 9 își
îndreptă atenția spre problemele sociale și morale ale societății contemporane,
luând angajamentul de-a proclama dragostea lui Dumnezeu „în mod vizibil” pentru
cei care sunt lipsiți de dreptate, demnitate, hrană și adăpost. Totodată,
Manifestul pune Biserica într-o poziție profetică, proclamând Evanghelia Împărăției
prin dreptate și pace denunțând orice nedreptate și asuprire, atât personală
cât și structurală.
Manifestul, în Afirmația 11, amintește
despre poziția Bisericii în lupta spirituală împotriva demonilor, având
echipamentul special „arme spirituale și că trebuie atât să predicăm Cuvântul
în puterea Duhului, cât și să ne rugăm constant ca să putem intra în biruința
lui Hristos asupra stăpânirilor și puterilor răului”[14]
și continuă cu o viziune a implicării fiecărui membru în lucrarea de
evanghelizare, un apel către laicitate, spre implicare.
Tot la numărul 14, poate printr-o simplă
coincidență, Manifestul reafirmă importanța darurilor spirituale „afirmăm că
darurile Duhului sunt împărțite întregului popor al lui Dumnezeu, femei și
bărbați, și că parteneriatul lor în evanghelizare trebuie binevenit pentru
binele comun.”[15]
Este de remarcat imboldul Afirmațiilor
15-21, care îndeamnă la o mărturie personală demnă de Evanghelie, o implicare a
Bisericii locale în proclamarea adevărului în zona ei de acțiune și foarte
interesant „ne afirmăm datoria de a studia societatea în care trăim, pentru a
înțelege structurile, valorile și nevoile acesteia, și astfel să dezvoltăm o
strategie adecvată de misiune.”[16]
In
cea de-a doua parte a Manifestului, acolo unde se aprofundează misiunea
Bisericii de Evanghelizare, la aspectul pneumatologic, se aduc ceva sublinieri
foarte importante pentru echilibrul teologic, vădit carismatic, al majorității.
Se conturează misiunea cea mai importantă a
Duhului și anume aceea de-a-L glorifica pe Hristos prin a „ni-L arăta
nouă și a-L forma în noi”. Dar Manifestul continuă arătând spre importanța
puterii Duhului în evanghelizare ca fiind arma cu care creștinii pot birui lupta împotriva răului, și importanța minunilor ca parte din lucrarea liberă a
Duhului, lucrare ce ei își propun să nu o împiedice. Manifestul aduce una din
cele mai echilibrate afirmații teologice legat de minuni și anume:
„Deși
miracolele lui Isus au fost deosebite, fiind semne ale mesianității sale și
anticipări ale împărăției sale perfecte când toată natura îi va fi supusă, nu
avem libertatea de a pune limite puterii Creatorului viu astăzi. Respingem atât
scepticismul care neagă minunile, cât și prezumția care le cere, atât
timiditatea care se îndepărtează de plinătatea Duhului, cât și triumfalismul
care se îndepărtează de slăbiciunea în care puterea lui Hristos este
desăvârșită.”
Între
minunile făcute de Isus și cele prezente în mișcarea penticostal/carismatică
există o mare diferență. Iar Manifestul are grijă să sublinieze esențialul,
încercând să creeze un echilibru teologic extrem de important în mediul
carismatic, acolo unde triunfalismul și manipulările, prosperitatea și ereziile
și-au făcut un călduros culcuș.
Impactul
acestui congres a fost enorm. John Piper, unul din cei mai mari teologi și
predicatori americani, prezent și el la Manila, a scris pe blogul personal ce
impact a avut asupra lui tot ce s-a făcut în Filipine. Într-un articol de 61 de
puncte, el consemnează aspectele cele mai importante care au marcat ființa lui
și angajamentul luat pentru a pune în aplicare în Biserica Bethlehem Church, Minneapolis.
Amintind despre intervenția lui Peter Wagner în cadrul Congresului, Piper
notează că articolul 14 din Lausanne I a fost cel mai important, pentru că „în
1945 erau 16 milioane; 1955 – 27 milioane; 1965 – 50 milioane; 1975 – 97
milioane; 1980 - 268 milioane; 1989 – 351 milioane. Indiferent
ce s-ar crede, mișcarea penticostal/carismatică nu poate fi ignorată.”[17]
Astfel, în 1990, un an mai târziu, Piper își expune noua viziune
continuaționistă într-un studiu expozitiv, orientând o Biserică baptistă
clasică spre o viziune penticostal/carismatică. Zece ani mai târziu, nu e de
mirare de ce, John Piper ospătează în Biserica lui, pe Chris Wright și grupul de
teologi pentru a edita noul document a ceea ce urma să fie Lausanne III, Cape
Town Confession of Faith. [18]
Nu
doar prezența lui Wagner a contat pentru o direcție constinuaționistă ci și cea
a lui John Wimber, care așa cum consemnează Knud Jørgensen
. Accentul de la Manila pe „semne și minuni” și pe penticostalism în general, a
fost „extrem de controversat” iar Wimber, ca reprezentant de frunte al gândirii
carismatice și al mișcării de la Vineyard a făcut ca organele de presă să fie
încântate oferind detalii picante.[19]
În
fine, Manila a cunoscut o direcție nouă, una puternic amprentată de gândirea
continuaționistă care în concluzie, după controverse și dispute au conclus cu afirmația
importantă, amintită mai sus „darurile Duhului sunt împărțite întregului popor
al lui Dumnezeu, femei și bărbați, și că parteneriatul lor în evanghelizare
trebuie binevenit pentru binele comun” continuând cu o viziune
penticostal/carismatică.
CAPE
TOWN, 2010
Din 16 și până 25 Octombrie, 2010, Cape Town,
Africa de Sud, a avut loc cel de-al treilea Congres Internațional de
Evanghelizare Mondială, numit și Lausanne III. Pregătirile organizative au
început cu cinci ani înainte iar redactarea documentelor teologice au fost
începute cu trei ani înainte de începerea Congresului.
Cape
Town a fost numită cea mai
reprezentativă adunare a liderilor creștini din istoria de două mii de ani a
mișcării creștine. Patru mii de lideri, reprezentând 198 de țări au participat
la Congresul din Cape Town. Congresul a fost reunit de o echipă de conducere
globalizată din Africa, Egipt, Malaiezia, India, America de Nord și din alte
părți. Alți câteva mii de lideri au participat la Congres prin intermediul
GlobaLink din Cape Town și al Conversației globale de la Lausanne. Cifrele
acestui congres sunt impresionante
La acest Congres a fost prezent și
Corneliu Costantineanu, în calitate de Rector al Institutului teologic
Penticostal din București. Pentru revista Cuvântul Adevărului, scrie un
articol important legat de impactul acestui Congres, articol ce se află printre
puținele în limba română. Costantineanu nota cifrele impresionante care au
marcat acest eveniment ca fiind unul din cele mai importante din istoria
creștinismului:
„Congresul de la Cape Town a fost probabil cea
mai reprezentativă adunare a evanghelicilor organizată vreodată: peste 4.000 de
delegați din aproximativ 200 de țări , 1.200 de misionari, 1.200 de pastori,
1.200 de teologi, 600 de lideri din business, mass-media, guvern etc; 400 de
observatori și 1.200 de voluntari; 24 de sesiuni generale și 160 de grupuri de
dialog; 700 de grupuri la mese de discuție, 650 de site-uri Global Link, unde
aproximativ 100.000 de vizitatori din 185 de țãri s-au putut conecta pentru a
urmări în direct lucrările congresului. La acest eveniment, România a fost
reprezentată de un grup de 11 delegați și observatori.”[20]
Documentul oficial scris la Cape Town se împarte în
două părți, Mărturisirea de credință de la Cape Town, și Chemarea la
Acțiune de la Cape Town. El este o continuitate a Legământului de la
Lausanne și a Manifestului Manila, însă de data aceasta este unul mai
cuprinzător, aducând în discuție aspecte noi în evanghelizare, locul de muncă,
persoane bolnave de HIV, mass-media etc.
Ceea
ce apare nou în fiecare aspect al Angajamentului, este dragostea. Dacă
în documentele precedente, de exemplu, se vorbește despre întreaga Evanghelie,
acum se vorbește despre „dragostea noastră pentru întreaga Evanghelie.”[21]
Dragostea devine astfel cuvântul cheie al Lausanne III.
Orientarea continuaționistă a Angajamentului
din 2010, nu diferă foarte mult de ceea ce s-a scris anterior. La fel ca în
cazul Evangheliei, apare schimbarea de ton, punându-se accentul pe dragostea ce-o
avem pentru Duhul Sfânt și lucrarea de împuternicire:
„Iubim
și ne rugăm pentru prezența Duhului Sfânt, deoarece fără mărturia Duhului lui
Hristos, propria noastră mărturie este zadarnică. Fără lucrarea de convingere a
Duhului, predicarea noastră este zadarnică. Fără darurile, îndrumarea și
puterea Duhului, misiunea noastră este un simplu efort uman. Și fără roadele
Duhului, viețile noastre neatractive nu pot reflecta frumusețea Evangheliei.”[22]
La finalul secțiunii dedicate iubirii față de Duhul
și lucrarea Sa, Angajamentul din 2010 subliniază câteva aspecte importante
legat de abuzurile, corupția și ereziile ce sunt asociate lucrării Duhului:
,,Nu
există o evanghelie adevărată sau întreagă și nici o misiune biblică autentică,
fără Persoana, lucrarea și puterea Duhului Sfânt...Cu toate acestea, suntem
conștienți de numeroasele abuzuri și de mascarada făcută în numele de Duhul
Sfânt, de multele moduri în care sunt practicate și lăudate tot felul de
fenomene care nu sunt darurile Duhului Sfânt așa cum este clar învățat în Noul
Testament. Este mare nevoie de un discernământ mai profund, de avertismente
clare împotriva amăgirii, de dezvăluirea manipulatorilor frauduloși și egoiști
care abuzează de puterea spirituală pentru propria lor îmbogățire nelegiuită. Mai
presus de toate, este mare nevoie de învățătură și predicare biblică susținută,
îmbibate în rugăciune umilă, cu scopul echipării credincioșilor obișnuiți de a
înțelege și a se bucura de adevărata Evanghelie, ajutându-i să recunoască și să
respingă evangheliile false.”
Acest apel este extrem de important, având în
vedere derapajul multor grupări carismatice sau penticostale care au promovat o
Evanghelie a prosperității, îmbogățind multe figuri bisericești, au mimat
videcări în masă sau au propagat învățături mai degrabă demonice și nicidecum
apostolice. Apelul de la Cape Town exprimă seriozitatea liderilor evanghelici
în orientarea lor tot mai continuaționistă. El reprezintă dorința unor oameni
de-a experimenta în mod sincer și biblic, puterea Duhului fără manipulări și
extreme periculoase. Iți este suficient să citești cartea lui John McArthur, Foc
străin, pentru a înțelege nevoia apelului făcut la Cape Town.[23]
Angajamentul se finalizează cu
Chemarea la acțiune, o puternică motivație la evanghelizarea lumii acoperind
toate straturile societății, folosindu-ne de toate mijlocele ce le avem la
dispoziție ( mass-media, artă, internet etc ) pentru a răspândi întreaga
Evanghelie întregii lumi prin întreaga Biserică.
IMPACTUL
GLOBAL AL LEGĂMÂNTULUI DE LA LAUSANNE
„Există acum aproximativ 12.000 de astfel de
grupuri de oameni neatinși în cadrul celor 2.000 de popoare mai mari, astfel
încât sarcina nu este imposibilă. Cu toate acestea, în prezent, doar 7% din
toți misionarii sunt angajați în acest tip de activitate, în timp ce restul de
93% lucrează în jumătatea deja evanghelizată a lumii. Dacă acest dezechilibru
trebuie remediat, va fi necesară o redistribuire strategică a personalului.”[24]
Aceasta era preocuparea lui Billy Graham și a
tuturor participanților la Lausanne în 1974 și chiar la Manila în 1989.
Majoritatea evangheliștilor, peste 90%, se concentrau pe zone deja
evanghelizate și doar o mică parte, sub 10% erau activi în lumea ne-evanghelizată.
Această schemă geografică și aceste statistici, au suferit mari transformări,
pentru că impactul acestor Congrese, a motivat lumea evanghelică. Parteneriate
noi, fundații noi, conexiuni globale noi, investiții finaciare imense pentru
câmpul de evanghelizare, sunt roadele bune ale Mișcării Lausanne. Doar în urma
Congresului din 2010, donațiile pentru misiune au crescut cu 100 de milioane de
dolari pe an. O cifră enormă, având în vedere anii când cifrele erau foarte
mici.
Toate acestea au creat un climat nou de
evanghelizare, care a dus le un fenomen neașteptat: numărul impresionat de
convertiți în zona de Sud a Globului, Africa și Asia. Într-o analiză globală Lausanne,
Gina A. Zurlo și Todd M. Johnson, aduc la lumină statistici și studii
importante în materie de creștinism la nivel global.[25]
Din 2018, conform Enciclopediei Creștine Mondiale,
Africa a depășit ca număr de creștini America latină, care și ea la rândul ei depășea
Europa în 2016. Creștinismul nu mai reprezintă, astfel, o religie occidentală,
ci una sudică.
În 1900 creștinii reprezentau 34,5% din populația
lumii iar în 2020, cifra este de 32,3%. Schimbarea de cifre nu este mare, în
numărul global. Însă ceea ce este impresionat este că, dacă anul 1900, 82% din
totalitatea creștinilor trăiau în Europa și America de Nord, în 2020 această
cifră a scăzut dramatic la 33%. Astfel, demografia creștinismului a suferit
schimbări dramatice în acești 100 de ani, majoritatea creștinilor sunt în
emisfera sudică a lumii.[26]
Continentul african în 1900, avea doar 9% o
populație creștină. În 2020, procentul creștinilor a ajuns la 49%, jumătate
aproape din continent fiind acum creștin. Republica Democratică Congo avea acum
100 de ani doar 1% creștini. În 2020, în Congo creștinii numără 95% din
populația totală.
Vorbind despre impactul global, Lausanne a jucat un
rol important. Viziunea lui Graham de-a se concentra pe zonele neevanghelizate
a fost pusă în aplicare. Rezultatele nu au întârziat să apară, și mai mult
decât atât, aceste rezultate pozitive au apărut în partea sudică a globului,
acolo unde majoritatea se aștepta mai puțin.
Recent, Christopher J.H. Wright a publicat un
articol pentru prestigioasa revistă creștină Christianity today,
intitulat „Dumnezeul global a lui John Stott”.[27]
În amintirea a ceea ce fost Stott și viziunea lui globală, Lausanne și Langham
Partnership, Wright consideră că multe biserici și organizații creștine, acum
prezente în lume sunt datorită viziunii lui Stott. Citându-l pe T. Keller, autorul
notează „John Stott a prevăzut ascensiunea creștinismului în Sudul Global
înaintea oricui. A ajuns acolo și a văzut nevoia de antrenament… Acest minister
a schimbat jocul.”[28]
Intenția lui Stott era aceea de-a veni în ajutorul bisericilor „non-occidentale”
din emisfera sudică a Globului, ajutând financiar și educațional însă, conform
analizei lui Wright, acest lucru va avea un afect invers, atunci când
occidentul idolatru, va primi ajutor de la lideri din Africa sau Asia. În fine,
viziunea globală a lui Stott „trebuie să fim creștini globali, cu o viziune
globală, pentru că Dumnezeul nostru este un Dumnezeu global”[29]
a adus o schimbare în viziunea holistică a evanghelizării și impactul său
global.
CONTINUAȚIONISMUL ȘI IMPACTUL GLOBAL AL
LEGĂMÂNTULUI LAUSANNE
În 1974, Legământul de la Lausanne se încheia cu o
afirmație atipică lumii evanghelice, dar care avea să aducă rezultate pozitive
în evanghelizarea globală cât și în teologia continuaționistă, tot mai prezentă
în lumea creștină. „Numai atunci întreaga Biserică va deveni un instrument
potrivit în mâinile Lui și întregul pământ ar putea auzi vocea Lui.” Numai atunci
când Biserica se va ruga pentru împuternicirea Duhului și totodată pentru
manifestrea oricărui dar dat de Acesta. Impactul acestei afirmații a fost mare,
atât pentru cei prezenți cât și pentru cei care după au intrat în contact cu
el.
Jack W. Hayford face câteva afirmații legat de
impactul Lausanne I asupra bisericilor în căutarea tot mai accentuată a
daurilor și minunilor afirmând că „din ce în ce mai mult se simte în Biserică o
foame și sete după lucrarea lui Hristos în toată plinătatea ei: în adevărul ei,
dragoste, caracter, în vindecare, autoritate asupra demonilor.”[30]
Bisericile simțeau tot mai mult nevoia după
manifestarea plinătății lucrării lui Hristos conform deplinei Lui învățături.
Explicațiile clasice cessaționiste erau depășite de această foame și sete
pneumatologică. Hayford definește atât de fin teologic plinătatea Duhului în
slujire ca fiind caracterizată „de tot ce este Isus, tot ce face Isus și tot ce
vrea Isus.”[31]
Înclinația spre continuaționism după Lausanne I în concepția lui Hayford este
mai degrabă o dorință de-a experimenta pe Isus în toată plinătatea lucrării
Lui.
Teologul ganez J. Kwabena Asamoah-Gyadu, face o
analiză a impactului teologiei penticostale în Africa și a Mișcării Lausanne,
scriind un articol teologic „Signs, Wonders, and Ministry: the Gospel in the
Power of the Spirit.”[32]
Impactul penticostalismului pe continentul african este imens iar ca explicație
a acestui fenomen este aceea că „acest accent penticostal/carismatic asupra
puterii este evident...unde mișcarea funcționează într-un context cultural care
ține cu ardoare de credința într-un univers viu cu puteri binevoitoare și
răuvoitoare.”[33] Creânduse o diferență
majoră în modul cum credincioșii misionarii penticostali, spre diferență de
Bisericile istorice tradiționale, au abordat probleme legate de posesia
demonică, iar rezultatul fiind unul foarte bun, s-a ajuns la concluzia că „au
găsit categoriile de putere, stăpânire și alinare a suferinței prin puterea
Duhului relevante în lupta generală cu fricile și nesiguranța dintr-un univers
în care răul supranatural este considerat hiper-activ.”[34] Autorul citează din Kwame
Bediako, definind gândirea occidentală ca fiind una afiliată iluminismului
acolo unde se pune accentul pe logică și inteligență, iar creștinii au încercat
să ridice o punte între gândirea biblică și cea iluministă, închizând astfel
posibilitatea de-a experimenta puterea Duhului. Citându-l, Kwabena notează:
<< Coincizând cu progresele semnificative ale
descoperirilor științifice, iluminismul a acționat pentru a direcționa atenția
intelectuală departe de tărâmul transcendenței către lumea empirică care putea
fi văzută și simțită, adică de la intangibil la tangibil. În general, teologia
creștină din Occident a făcut pace cu Iluminismul. Ea a răspuns trasând o linie
între lumea seculară și sfera sacră, așa cum ar fi, și astfel a stabilit o
frontieră între lumea spirituală, pe de o parte, și lumea materială, pe de altă
parte, creând, de fapt, o dihotomie între ele. Mulți creștini serioși au
încercat prin diferite mijloace de atunci să facă o punte între cele două lumi.
>>[35]
Ca exemplu real al mentalității africane aplicate
în lumea estică autorul amintește despre lucrarea lui Sunday Adelaja, pastor
nigerian mutat în Kiev, Ucraina. Adelaja
este pastorul bisericii Ambasada lui Dumnezeu, una din cele mai mari din
Estul Europei. Kwabena notează,
„Pastorul
Sunday Adelaja a luat cu asalt Europa de Est cu un mesaj foarte puternic că
„Isus face diferența”. De la formarea sa la mijlocul anilor 1990, Ambasada
lui Dumnezeu a crescut de la o mână de oameni care se roagă într-o cameră
de zi la o biserică puternică de 25.000 de membri în 2007. În ultimii trei ani,
o parte a cercetării mele s-a concentrat asupra acestei biserici. Ambasada lui
Dumnezeu și-a marcat al paisprezecelea an de existență în aprilie 2008.”
Care este motivul succesului acestui pastor
nigerian? Autorul explică că „a început să întindă mâna către „proscriși” și
„oprimați”, ceea ce, după cum mi-a explicat el, însemna cei a căror demnitate
umană fusese erodată.”[36]
Poporul ucrainean îngenunchiat în fața problemelor post-comuniste, șomaj,
beție, dependeță de droguri, prostituție etc, a răspuns pozitiv chemării
evangheliei prin puterea Duhului. Un pastor nigerian a „devenit instrumentul
prin a cărui slujire Dumnezeu întoarce Europa de Est cu susul în jos.”[37]
Ceea ce stă la baza acestui succes spiritual este mesajul clar transmis de
nigerian. Împărțind în trei puncte teologia lui Adelaja, autorul notează :
„Primul
este conținutul complet evanghelic al mesajului său. A doua este orientarea
penticostală/harismatică a bisericii care definește și teologia sa
intervenționistă puternică; iar al treilea este urmărirea deliberată a unei
agende transnaționale menite să influențeze și să transforme societatea.”[38]
Un mesaj evanghelic complet și o orientare
continuaționistă, ceea ce își dorea Lausanne, au adus un succes enorm în
ținuturi greu de evanghelizat, chiar și în țări est-europene. Zonele de Est și
Sud au cunoscut o schimbare radicală, o încreștinare în masă, iar la baza
acestor schimbări stă „penticostalismul și descendenții săi carismatici
constituie acum chipul reprezentativ al creștinismului din Lumea a Treia.”[39]
Atât în America latină cât și în Africa, penticostalismul și carismaticii
reprezintă majoritatea numărului de convertiți. Viziunea Lausanne spre o
evanghelizare completă, a avut impact în multe din aceste cifre și statistici.
Ca și exemplu concret autorul folosește
exemplul Catedralei de Rugăciune a
Ministerului Acțiunii Creștine (CAFM) din Accra, Ghana. O întâlnire săptămânală
de rugăciune ne-confesională numită, Ora Ierihonului. Are loc de la ora nouă dimineața până la ora
douăsprezece. Sala de patru mii de locuri este întotdeauna plină la capacitate
maximă. Oameni din toate categoriile sociale vin în Catedrala Rugăciunii să se
roage ca Dumnezeu să-i elibereze de povara păcatului și de alte sarcini ale
acestei vieți. Ei se roagă ca El să doboare problemele adânc înrădăcinate ale
vieții lor, așa cum a făcut cu zidurile Ierihonului pe vremea lui Iosua, și
apoi să-i elibereze de boală, datorii financiare, șomaj și infertilitate.[40]
Același impact îl găsim și în Bolivia. Capitala La
Paz are cel mai mare număr de indigeni din toată America latină, fiind extrem
de diversă cultural. Dintre națiunile andine, Bolivia păstrează cea mai
indigenă identitate moștenită de la cele mai influente două culturi
pre-coloniale ale regiunii: Aimara și Quechua. Chiar dacă Bolivia a fost
încreștinată ,,cu sabia și crucea” de catolici, totuși în substratul culturii
lor, au rămas profund pre-creștini. Autorul notează :
„Mintea
noastră tinde să conceapă viața împărțită în compartimente separate,
independente. În mod automat dihotomizăm și, prin aceasta, sărăcim realitatea.
Mintea nativului Aimara concepe viața într-un mod diferit și, adesea, în
contradicție cu mentalitatea occidentală. Viața și lumea pentru ei sunt un
întreg integrat care este fundamental spiritual și în armonie cu Cosmosul.”[41]
Viziunea neo-penticostalismului, conform lui Vargas,
cu accentul pus pe spiritualitate și flexibilitatea teologică de-a nu elimina
în totalitate cultura indigenă, cunoaște acum o expansiune în capitala
boliviană, având succes în cultura aimara. La fel, impactul Lausanne are ecou
în lumea indigenă, acolo unde spiritualitatea continuaționistă transformă.
CONCLUZII
Din 1974 și până în 2021, viziunea
lui Graham și Stott au jucat un rol fundamental în schimbarea misiunii
Bisericii globale. Nu doar aspecte ce țin de cessaționism sau continuaționism,
ci multe alte, au schimbat complet percepția evanghelizării.
Studiind importanța Legământului de
la Lausanne sau impactul Langham Partnership, am reușit să pătrund mai adânc în
conceptul de evanghelizare holistică, concept ce lipsește în cultura
penticostală română. Am căutat materiale în limba română să pot aprofunda
impactul ce l-a avut Lausanne asupra masei evanghelice române și din păcate,
materialele sunt extrem de puține. În afară de articolul dr. Constantineanu din
2010, foarte puține referințe fac apel la unul din cele mai importante
evenimente din istoria evanghelicilor. Aceasta face dovada că în spațiul nostru
este încă nevoie de a absorbi această viziune holistică asupra evanghelizării
și mai mult, de-a deschide ușile teologiei evanghelice spre experiențe noi,
care ar putea îmbogăți spiritual.
O astfel de viziune ar putea rupe
barierele dintre bisericile locale, care de cele mai multe ori, rămân separate
și care, duc la ineficiență și lipsă de impact în zonele de activitate. Impactul
public, atât ca teologie publică cât și ca viață creștină expusă unei analize
publice, ar fi enorm de mare dacă în fața problemelor publice, am sta ca o
Biserică unită, deschisă spre colaborare și îmbogățire reciprocă. Războialele mondiale
au fost mereu câștigate de aliați, care prin alianță, au învins spiritul
dictatorialismului crud. Acesta poate fi un exemplu real pentru spațiul
evanghelic român, care are nevoie acum de alianțe cât mai solide.
Lausanne poate fi un reper perfect,
cu date istorice exacte și impact mondial, în crearea unei teologii publice
prin unitatea creștinilor, indiferent de denominațiunea din care fac parte. Teologia
noastră publică va rămâne mereu săracă dacă nu reușim să absorbim importanța
acestor Congrese, care duc la unitate și impact mondial.
Lausanne rămâne o provocare pentru
masa evanghelică română. Profund divizată în cessaționiști și continuaționiști,
rămâne fără impact și diluată într-o lume globală cu probleme globale. Această sarcină
cade pe umerii tinerei generații, care se globalizează tot mai mult, să
deschidă ușile bisericii locale spre o Biserică globală.
Doar atunci, biserica evanghelică
română „va deveni un instrument potrivit în mâinile Lui și întregul pământ ar
putea auzi vocea Lui.”
[2]
Matthew Cresswell, Ce viitor pentru
mișcarea de la Lausanne?, ultima consultare 12.06.2021, h/ttps://www.theguardian.com/commentisfree/belief/2010/oct/21/lausanne-movemen
[3]
Sublinierea îmi aparține pentru a scoate în evidență repetarea cuvântului
„întreg”, în limba engleză motto-ul fiind: The whole Church taking the whole
gospel to the whole world’ arătând spre întregul celor trei aspecte: Biserica,
Evanghelia și lumea, care trebuie definite în totalitatea lor.
[4] Chris
Wright, Președinte Lausanne Theology Working Group, „După Scripturi” Întreaga
Evanghelie în Revelația Biblică, Evangelical Review of Theology, DAVID PARKER,
Volume 33, Number 1, Editura: Paternoster Periodicals, January 2009, p.4
[7] John Stott, The Lausanne Covenant, Complete text
with study guide, Editura The Lausanne Movement, 2009, p. 21 https://lausanne.org/wp-content/uploads/2021/10/Lausanne-Covenant-%E2%80%93-Pages.pdf
[8] John Stott, The Lausanne
Covenant, p. 74
[9] John Stott, The Lausanne
Covenant, p. 83
[10] John Stott, The Lausanne Covenant, p. 83
[11] Ibidem. p.83
[13] Ibidem
[14] Ibidem
[15] ibidem
[16] ibidem
[17] John Piper, Gânduri de la Lausanne II din Manila,
https://www.desiringgod.org/articles/thoughts-from-lausanne-ii-in-manila ,
ultima consultare 17/12/2021
[18]Lindsay Brown, ,,Closing Address: We have a Gospel to
proclaim”, Lars Dahle, Margunn Serigstad Dahle și Knud Jørgensen, „The
Lausanne Movement: A Range of Perspectives”, Editura Regnum Books
International, 2014, p. 295
[19] Knud Jørgensen, The
Lausanne Story: A Personal Prelude, Lars Dahle, Margunn Serigstad Dahle și Knud
Jørgensen, „The Lausanne Movement: A Range of Perspectives”, Editura Regnum
Books International, 2014, p. 16
[20] http://www.cuvantuladevarului.ro/Decembrie201020.pdf
, ultima consultare 18/12/2021/
[21] https://lausanne.org/cape-town-2010-the-third-lausanne-congress-on-world-evangelizatio/n,
ultima consultare 18/12/2021
[22] https://lausanne.org/content/ctc/ctcommitment#p2-5,
ultima consultare 29/12/2021
[23] John
McArthur, Foc străin, Pericolul întristării Duhului Sfânt printr-o
închinare falsă, Editura Agape, 2016.
Chiar dacă autorul este un
cessaționist convins, ceea ce este de apreciat e faptul că analizează profund abuzurile
din interiorul mișcărilor penticostale sau carismatice, demască fapte grele de
corupție sau imoralitate, erezii și păgânism, din partea marilor figuri
carismatice care sunt toate propulsate de ideea unei presupuse lucrări a
Duhului Sfânt. Oricât de acid ar fi McArthur în concluziile lui, totuși curajul
de-a înfrunta aceste probleme este important pentru continuaționiști în crearea
unui echilibru teologic.
[25] Gina A. Zurlo și Todd M. Johnson, Creștinismul
se micșorează sau se schimbă?, Constatări din Enciclopedia Creștină Mondială,
Ediția 3, Martie 2021, vol.10, nr.2 https://lausanne.org/lga-01/is-christianity-shriking-or-shifting
, ultima consultare 29/12/2021
[26] ibidem
[27] https://www.christianitytoday.com/ct/2022/january-february/international-church-langham-john-stott-global-god-wright.html,
ultima consultare 29/12/2021
[28] ibidem
[29] ibidem
[30]Jack W. Hayford, „Pasiune pentru plinătate”, p. 111, https://lausanne.org/wp-content/uploads/2007/06/108.pdf
[31] Ibidem p.115
[32] Evangelical Review of Theology,
DAVID PARKER, Volume 33, Number 1, Editura: Paternoster Periodicals, January 2009, J. Kwabena Asamoah-Gyadu, Signs, Wonders, and Ministry: the Gospel in
the Power of the Spirit, p. 32-46
[33] Ibidem p.33
[34] Ibidem p. 33
[35] Ibidem p. 36
[36] Ibidem p. 36
[37] https://lausanne.org/content/lop/unwanted-sectarians-spirit-migration-and-mission-in-an-african-led-mega-size-church-in-eastern-europe-lop-64-f
[38] Evangelical Review of Theology, DAVID PARKER, Volume 33, Number 1,
Editura: Paternoster Periodicals,
January 2009, J. Kwabena Asamoah-Gyadu, Signs, Wonders, and Ministry:
the Gospel in the Power of the Spirit, p.36
[39] https://lausanne.org/content/lop/unwanted-sectarians-spirit-migration-and-mission-in-an-african-led-mega-size-church-in-eastern-europe-lop-64-f
[40] ibidem
[41] Marcelo Vargas, „A Neopentecostal Experience of Aimara People”, page 92, ultima consultare 29/12/2021, https://lausanne.org/wp-content/uploads/2007/06/LOP64-2009Panama.pdf
Comentarii
Trimiteți un comentariu